فن بیان

وبینار تجارت مدرن

فن بیان در تجارت یکی از ابزارهای مهم و البته اعتمادساز است. فن بیان خوب به تنهایی نمی تواند برای شما سرنخ جدید بیاورد اما می تواند سرنخ ها را تبدیل به مشتری کند.

در واقع فن بیان به افزایش ورودیهای شما کمک نمی کند اما نرخ تبدیل شما را بالا می برد.

فن بیان چیست؟

فن بیان به معنی این است که کلمات و جملات را چگونه ادا کنید و به کار ببرید بطوری که طرف مقابل را با خود همراه سازید.

همراه ساختن طرف مقابل در گام اول یعنی اینکه منظور خود را به روشنی و به درستی به او برسانیم و در گام بعدی یعنی نظر او را به نفع خود تغییر دهید.

در تجارت کسی که فن بیان خوب دارد محصول خود را به خوبی معرفی می کند و مخاطب خود را تبدیل به مشتری می کند.

فن بیان چیست

فن بیان در بازاریابی تلفنی

شخصی که اقدام به بازریابی تلفنی میکند، در واقع اتکای بسیار زیادی به فن بیان خود دارد.

حرف بیهوده ای نیست اگر بگوییم در بازاریابی تلفنی تنها سلاح ما فن بیان ما است.

برخلاف مذاکرات حضوری که کلام ما با زبان بدن همراه می شود، در بازاریابی تلفنی خبری از زبان بدن نیست اما باید به خوبی از تغییر لحن و آهنگ صدا کمک بگیریم.

نکات مهم برای تقویت فن بیان

در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که می تواند به شما کند فن بیان خود را بهتر کنید.

حتما به این نتیجه رسیده اید که فن بیان لزوماً مادرزادی نیست بلکه می تواند اکتسابی باشد.

فن بیان و استفاده از کلمات زیبا

همه فن بیان استفاده از کلمات زیبا نیست بلکه بهتر است به راحت حرف زدن بیشتر توجه کنید.

در کنار کلمات، زبان بدن، پوشش آراسته، احترام متقابل و موارد اینچنینی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رعایت ادب و احترام

هنگام صحبت کردن با طرف مقابل با احترام و متانت صحبت کنید. این نکته در مکالمات تلفنی یا حضوری تفاوتی ندارد.

حتی این موضوع را در گفتگوهای غیر تجاری نیز رعایت کنید.

یکی از مصادیق رعایت ادب و احترام اجازه صحبت کردن به طرف مقابل است. صبور باشید و کلام دیگران را قطع نکنید.

در مواقعی که لازم است حتما عذرخواهی کنید.

فکر کردن و هماهنگی قبل از مکالمه

قبل از شروع مکالمه به موضوع و جملات احتمالی که رد و بدل می شود فکر کنید و مواضع خود را مشخص کنید.

حتی اگر سوالی از شما پرسیده شد و یا موضوعی مطرح شد که خارج از پیش بینی شما بود، می توانید کمی مکث کنید و سپس پاسخ دهید. این کار بهتر از دادن پاسخی عجولانه است.

اگر آهسته و متین صحبت کنید، تنفس شما در بین جملات عادی خواهد بود و این امر به بهتر شدن فن بیان شما کمک می کند.

کلمات را به درستی ادا کنید

تلفظ صحیح کلمات بخش عمده ای از فن بیان خوب است.

برای تمرین این موضوع کتاب بخوانید و برنامه های تلویزیونی مثل برنامه های خبری ببینید و گوش دهید.

اگر معنی کلمه ای را نمی دانید هرگز از آن استفاده نکنید و اگر کلمه ای شنیدید که معنی آن را نمی دانید حتما از طرف مقابل بپرسید.

مختصر بگویید اما مفید

سعی کنید پاسخهایی که در جواب سوالات طرف مقابل می دهید حتی المقدور کوتاه باشد. این به این معنی است که بحث را به حاشیه نبرید و فقط روی سوال و موضوع تکیه کنید.

یادآوری می کنیم که پرحرفی نشان دهنده تسلط شما و اطلاعات زیاد شما نیست.

همچنین در عین کوتاه گویی حتما پاسخ کامل بدهید و بد نیست گاهی از مخاطب بپرسید که پاسخ خود را دریافت کرده است یا خیر؟

اگر چیزی متوجه نشدید حتما دوباره بپرسید.

صدا زدن نام مشتری

اینکه در گفتگوهای خود طرف مقابل را با نام صدا بزنید، در او احساس مثبتی ایجاد می کنید. البته بهتر است بگوییم او را با نام خانوادگی صدا بزنید.

اگر نام طرف مقابل را نمی دانید در همان ابتدای گفتگو از او بپرسید.

بطور کلی افزودن چاشنی محبت و صمیمیت تاثیر زیادی بر فن بیان شما دارد و کلام شما را تا حد زیادی تأثیرگذار می کند.

پرهیز از جدل و دعوا

در یک مذاکره تلفنی یا حضوری، هدف به سرانجام رساندن یک فعالیت تجاری است. بنابراین قرار است یکی از طرفین به دیگری پولی بدهد. محال است در یک گفتگویی شبیه دعوا و بحث و جدل، پولی رد و بدل شود.

همانطور که گفته شد رعایت ادب و احترام در مذاکره ضروری است، پس اگر مذاکره به سمت بحث و دعوا پیشرفت، بهتر است آن را ترک کنیم نه اینکه ادامه دهیم.

یادمان باشد جدل با مذاکره جدی کاملا متفاوت است. فن بیان در تجارت یعنی استفاده از ابزاری برای جلب رضایت مشتری.

فن بیان با مشتری حضوری

در مذاکرات حضوری علاوه بر نکات گفته شده در بالا، رعایت موارد زیر نیز به نوعی به موضوع فن بیان در تجارت بازمیگردد:

  • انتخاب تن صدای مناسب
  • رعایت فاصله مناسب با مخاطب
  • خوشبو بودن دهان و بدن
  • لمس بدن مخاطب در مواقع لازم مثل دست دادن یا کنار او نشستن (خانمها در این مورد متناسب با عرف و فرهنگ رفتار کنند.)

درباره فن بیان در تجارت نکات بسیاری وجود دارد که موارد گفته شده برای این مقاله کافی است. لازم به یادآوری است که فن بیان یکی از ابزارهای مهم موفقیت در تجارت است.