مشخصات یک سایت خوب از دید یک تاجر و از نگاه یک طراح وب کاملا متفاوت است. یک تاجر یا بیزینس من سایت را برای تجارت و کسب درآمد می خواهد اما یک طراح وب بیشتر نگاه فنی و زیبایی به این ابزار دارد. این مفهوم را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر بخواهیم فقط یک پارامتر را اسم ببریم که به یک تاجر کمک می کند تا بتواند از سایت خود به خوبی کسب درآمد کند، آن یک مورد اعتمادسازی است.

اگر شما بتوانید در وب سایت خود اعتماد مخاطب را جلب کنید، به احتمال بسیار زیاد کار تمام است.

یکی از مهمترین مواردی که می تواند در وب سایت شما سبب جلب اعتماد شود استفاده از عکس و فیلم های واقعی از خود شما و کسب و کار شما است. این ویدئوها و عکسها ممکن است چندان حرفه ای نباشند اما به شدت جلب توجه می کنند، اما یک طراح سایت به دنبال استفاده از فیلم و عکسهای حرفه ای است.

شاید به گفته های بالا بتوان خرده گرفت اما واقعیت امر این است که یک وب سایت تجاری باید با دیدگاه تجاری آماده شود.

ویژگی های یک سایت تجاری خوب

1- دامنه مناسب

انتخاب دامنه تا حدودی مهم است اما مهمتر از آن پسوند دامنه شما است.

اگر می توانید حتما از دامنه های عمومی و تجاری مثل .com  یا .net یا . . . استفاده کنید.

تلاش کنید دامنه هایی را ثبت کنید که پسوند .ir آنها هم آزاد باشند و آن را نیز ثبت کنید.

اگر نام دامنه شما با آدرس صفحات شما در شبکه های اجتماعی یکسان باشد، فوق العاده است.

طراحی سایت تجاری

2- هاست خوب

سرویس دهنده هاست شما تأثیر بسیار زیادی در قدرت گرفتن سایت شما دارد.

اینکه سایت شما همیشه در دسترس باشد، هاست شما از امنیت بالایی برخوردار باشد، سرعت هاست شما و کلاً منابع پردازشی آن مناسب باشد و برخی پارامترهای دیگر از جمله مواردی است که می توان به میزبان سایت شما یا همان هاست اشاره کرد.

منظور از امنیت سایت شما، هم امنیت در نگهداری و حفظ داده ها است و هم امنیت در نفوذپذیری و دسترسی به اطلاعات شما.

3- رنگ مناسب با کسب و کار

رنگ کلی سایت، رنگ بدنه سایت، رنگ فونتها و سرتیترها و . . . باید متناسب با کسب و کار شما باشد.

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب رنگها باید دقت کنید، تناسب رنگها با رنگ لوگوی شما است.

رنگ لوگوی شما تعیین می کند که در سایت خود از چه طیف رنگهایی استفاده کنید.

مشاوره تجارت

4- گرافیک مناسب نه لزوما حرفه ای

استفاده از عکسها، ویدئوها، نمودارها، کادرها، قابهای حرفه ای نکته بسیار مهمی در طراحی سایت است اما همه چیز نیست.

همانطور که در بخشهای ابتدایی این مقاله اشاره شد، استفاده از عکسها و فیلمهای واقعی که چندان هم حرفه ای آماده نشده اند بسیار اثربخش تر از عکسهای بسیار حرفه ای است که از اینترنت دانلود می کنید و متعلق به شما نیست.

5- سیستم مدیریت محتوا

همیشه این سوال مطرح بوده است که برای طراحی سایت از پلتفرمهای آماده مثل جولا، وردپرس و . . . استفاده کنیم یا ار ابتدا همه طراحی به عهده خود ما باشد.

هر کدام از دو مورد بالا مزایا و معایب خاص خود را دارند.

استفاده از کدنویسی بطور کامل سبب می شود که صفر تا صد کار در اختیار خود شما باشد اما استفاده از پلتفرمهای آماده کار را بسیار ساده کرده است.

شروع کسب و کار اینترنتی

6- تولید محتوا

یک سایت به هر صورت و شکلی که طراحی و آماده شود، زیبا باشد یا نباشد، حرفه ای باشد یا آماتور و . . . نیازمند آن است که برروی آن تولید محتوا شود.

یک سایت زمانی برای شما پولساز خواهد بود که توسط مخاطبین بازدید شود و مخاطبین از محتوای موجود در سایت بازدید می کنند.

مخصوصا اگر به دنبال تصاحب جایگاههای گوگل هستید، تولید محتوا حرف اول را می زند.

تولید محتوا می تواند بصورت متن، عکس، فیلم، صوت، جدول، نمودار و ترکیبی از اینها باشد.

7- شفاف بودن شما در سایت

شما و مجموعه شما برای جلب اعتماد مخاطب باید در سایتتان شفاف باشید.

این یعنی اینکه خود واقعی خودتان باشید تا مخاطب به شما اعتماد کند و به شما پول بدهد.

استفاده از شماره موبایل و تلفن ثابت معتبر، استفاده از آدرس واقعی، استفاده از عکس خودتان در بخش معرفی، در دسترس بودن و پاسخگو بودن شما، همگی به شفافیت کار شما کمک می کند.

طراحی وب سایت شرکتی

8- شخصیت حقوقی و حقیقی شما

اینکه در یک وب سایت خود را یک شخصیت حقیقی(شخص) معرفی کنید یا یک شخصیت حقوقی(شرکت) سوال بسیاری از شماست.

بجز مواردی خاص، شما باید تلاش کنید خود را یک مجموعه و شرکت تجاری و تخصصی معرفی کنید.

مخصوصاً اگر به دنبال خرید و فروش های بزرگ و عمده هستید، زمانی به شما اعتماد می کنند که بدانند طرف مقابل آنها یک تیم منظم و یک تشکیلات حرفه ای است.

9- داشتن اینماد

داشتن اینماد اگرچه مهم است اما زیاد به آن دل نبندید.

گرفتن اینماد کار چندان سختی نیست و در کمتر از چند ساعت می توانید آن را بگیرید.

اگر از نظر آدرس و شماره تماس ثابت مشکلی ندارید، حتما اینماد بگیرید.

10- داشتن درگاه پرداخت

گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی هم مثل گرفتن اینماد کار سختی نیست.

امروزه درگاههای واسطی نیز هستند که می توانید از آنها استفاده کنید و در کمتر از 10 دقیقه درگاه بانکی خود را فعال کنید.

درگاههای پرداخت معمولا در فروشگاههای اینترنتی و سایتهایی که رویکرد خرده فروشی دارند، کاربرد دارد.

11- مجری خوب

اینکه مجری طراحی سایت و مالک سایت به اختلاف برسند بسیار زیاد دیده می شود.

یکی از مهمترین علتهای آن نگرش مختلف دو طرف به مقوله سایت است.

یکی دیگاه صرف تجاری دارد و یکی صرفا طراح سایت است. مخصوصا تجار در ابتدا نمی دانند که از سایت چه می خواهند و اغلب با اصطلاحات فنی نیز آشنا نیستند اما پس از مدتی و با برآورده نشدن خواسته های تجاری آنها اختلافها خود را نشان می دهد.

در این بین، اگر طراح سایت هم کمی بی نظم یا بدقول باشد، داستان کمی سخت و پیچیده می شود.

ویژگیهای یک طراح سایت خوب

طراحی سایت تجاری

ایراد گفته شده در بند 11 بالا بسیار شایع است و معمولا به نتیجه نمی رسد و کار متوقف می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که:

  1. قبل از شروع کار حتما از افراد موفق در حوزه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی مشاوره بگیرید.
  2. سعی کنید از طراحان سایتی کمک بگیرید که خودشان تاجر هستند و یا حداقل دیدگاه تجاری دارند.

مجموعه تجارت نیکو یک تیم متشکل از تجار در حوزه های مختلف و افردای مسلط به حوزه طراحی سایت است که می توانید کسب و کار اینترنتی خود را با این مجموعه شروع کنید و یا توسعه دهید.

قسمت های مختلف یک وب سایت

یک سایت تجاری حرفه ای بخشهایی دارد که باید هر کدام از آنها را به نحو احسن پیاده سازی کرد. لازم به توضیح است که در حوزه های مختلف و محصولات مختلف قاعدتاً تفاوتهایی وجود دارد اما آنچه که برای همه سایتها الزام به نظر می رسد، به شرح زیر است:

1- صفحه اصلی سایت

در صفحه اصلی شما باید در چند ثانیه( به معنای واقعی شما فقط چند ثانیه فرصت دارید.) تصویری زیبا از آنچه هستید به نمایش بگذارید.

استفاده از عناوین و سرتیترهای حرفه ای و هیجان انگیز و ترغیب کننده، یک منوی گویا، عکس و ویدئوهای واقعی با پوششی(کاور) زیبا و گویا، اسلایدر یا بنرهای متناسب و جذاب از جمله المانهای صفحه اصلی هستند.

2- صفحه درباره ما

حتما باید در یک برگه مجزا خودتان و مجموعه خودتان را معرفی کنید.

در این برگه استفاده از عکسهای شخصی و واقعی، معرفی خودتان، تاریخچه کاری شما به همراه سوابق و احتمالاً نمونه کارها بسیار مهم است.

3- تماس با ما

داشتن برگه «تماس با ما» هم یکی از الزامات یک سایت تجاری می باشد.

پس از صفحه اصلی، معمولا صفحه «تماس با ما» پر بازدیدترین صفحات شما است.

موارد دیگری را نیز می توان به عنوان بخشهای مهم یک سایت نام برد که در حوزه های مختلف فرق دارد. به عنوان مثال صفحه «محصولات ما» یکی از این موارد است.

در فروشگاه اینترنتی صفحات خاص خود را می طلبد که معمولاً به همراه افزونه های موجود نصب می شود.

برای داشتن یک سایت چه باید کرد

پاسخ به این سوال در واقع همه مطالبی است که از ابتدای این مقاله گفته شد.

خواندن مقاله ۱۱ نکته طلایی قبل از شروع کسب و کار اینترنتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

در درجه اول باید محصول و حوزه کاری خود را مشخص کنید.

قدم دوم عقد قرارداد با یک تیم، مجموعه و حتی یک شخص معتبر و مسلط به کار برای طراحی و پشتیبانی سایت می باشد.

کسی که سایت شما را طراحی می کند باید هم بر مسائل فنی سایت تسلط کافی داشته باشد هم در دنیای تجارت حضور داشته باشد تا بتواند یک سایت تجاری حرفه ای برای شما طراحی و آماده کند.

قرارداد سئو یا آماده سازی سایت به نحوی که در صفحات اول گوگل باشد پیچیدگی های خاص خود را دارد. پیشنهاد می کنیم بحث تولید محتوا را از طراحی سایت مجزا کنید.

معمولاً بخش عمده ای از سئوی سایت به تولید محتوا برمی گردد.